keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Alkufiilikset ja eka työpäivä

Hola! Buenas dias! Hyvää huomenta!

Nyt on lähdössä meillä Helmi liiketalousopiston opiskelijoilla viides päivä käyntiin täällä Barcelonassa. Kaikki on sujunut kivasti tähän mennessä. Kerron tässä blogin ekassa kirjoituksessa vähän alkufiiliksistä ja ekasta työpäivästä mun näkökulmasta, pojat kirjoittelevat seuraavissa postauksissa :).

Elikkäs, lento sujui hyvin ja meitä vastassa oli Barcelonan kentällä kolme opiskelijaa Badaloñes-koulusta sekä heidän kaksi opettajaa. Ekat kuulumiset vaihdettiin siis siinä ja matka jatkui heidän opastuksellaan kohti Augusta Residenciaa. Nähtiin pikaiset maisemat myös Placa de Catalyniasta, sillä kierrettiin sitä kautta. Mä ainakin innostuin heti kun tytöt kertoivat oikeat shoppailupaikat :D.

Saavuttuamme Augusta Residenciaan, vastassa oli erittäin mukavia ihmisiä, jotka opastivat meidät oikeisiin huoneisiin sekä hieman nähtiin asuntolaa. Siinä taisi se päivä mennäkki.

Sunnuntaina lähdettiin sitten kolmisteen (minä, Joonas ja Abdi) kiertelemään paikkoja tässä Augustan lähiympäristössä. Yksi ero esimerkiksi  Helsinkiin verrattuna on se, että tämä kaupunki on paaaljon isompi kuin Helsinki. Hälinää on joka puolella ja pieniä putiikkeja joka kadulla. Käytiinkin sitten pienessä kahvilassa istumassa ja juomassa kahvit. Itseasiassa muut paikat olivatkin kiinni, koska oli sunnuntai. Myös asuntolassa täytyy viikonloppuisin kokata itse, ainoastaan aamiaisen saa joka päivä.

Maanantaina odottikin mielenkiintoinen päivä. Tapasimme meidän tutorimme, Albertin, Polin ja Adrianan, ja heidän kanssaan matkustimme Badalonaan. Matka sinne kestää noin 45min metrolla ja junalla. Kiertelimme ympäri Badalonaa ja kävimme tsekkaamassa rannan sekä Pont del Petroli-sillan (se on Euroopan pisin mereen rakennettu silta). Saavuttuamme Badalonaan menimme Badaloñes-nimiseen kouluun, jossa tapasimme Cristinan, opettajan, joka on hoitanut matkamme kaikki asiat kuntoon. Hän piti kierroksen koulusta ja olimme hänen oppitunnillaan. Tehtävänä oli kertoa suomalaisesta kulttuurista sekä espanjalaiset kertoivat omastaan. Tämä oli erittäin mielenkiintoista kuulla ja oppia! Söimme myös espanjalaista kouluruokaa.

Nyt päästään sitten meidän ensimmäiseen työpäivään.

Ennen reissua, kaikki oli meille vähän epäselvää, mitä joudumme tekemään. Tiesimme ainoastaan sen, että minä ja Abdi työskennellään tässä samassa rakennuksessa, ja Joonas Badalonassa Ditel-nimisessä yrityksessä. Eilen tiistaina sitten alotettiin, minun oli tarkoitus olla kello 8 aamiaisella alakerrassa. Odottelin tutoriani Albertia, joka siis työskentelee asuntolan respassa, hän näytti mitä joutuu itse tekemään. Sitten myöhemmin paikalle tuli paikan pomo, Jordi. Heidän kanssaan kävimme tehtävää läpi ja tehtävämme on siis muodostaa oma kokemus tästä paikasta ja ympäristöstä ja sen mukaan kertoa mikä on hyvin, mikä on huonosti, missä on parannettavaa. Sen avulla koitamme saada pohjoismaisia "asiakkaita" eli opiskelijoita ja kouluja tietoisiksi tästä Augusta Residenciasta. Pyrimme siis markkinoimaan tätä, jotta pohjoismaista tulevat opiskelijat tietäisivät mahdollisuudesta opiskella Barcelonassa ja majoittua tässä Augustassa lähellä kaikkea.
Työajat meillä tässä Augustassa ovat aamu 9.30-13 ja ilta 17-19.30. Toisin sanoen meillä on vapaata vaikka koko päivä, saamme työskennellä missä haluamme esim. omassa huoneessa, puistossa jne. kunhan tehtävä on vain tehty.
Näin suomalaisena odotin ehkä hieman tarkempaa aikataulua sekä järjestelmällisyyttä tehdä asioita, mutta näinkin on hyvä! Pääasia että tehdään ja saa uusia kokemuksia työ- sekä vapaa-ajan kulttuurista. Olemme jutelleet täällä monille muille opiskelijoille ja kaikki ovat todella mukavia.

Kaikki on täällä kuitenkin hyvin, aurinko paistaa suurimmaksi osaksi, palmuja löytyy joka puolelta, ihmiset ovat mukavia, on joutunut puhumaan englantia ja espanjan kieltäkin ollaan vähän opittu. :)

Kommentoikaa ja kysykää, me koitetaan kirjoitella täältä kuulumisia!